Volle maan

Een echte full moon party mag het eigenlijk niet heten, drie dagen na volle maan, maar gister was toch de “official fool moon party”. Eigenlijk zou die de 22e gehouden worden, een dag na de volle maan. Omdat de volle maan heilig is mag het niet op de dag zelf. De 21e wilde ik mijn tickit boeken naar het eiland Koh Phangan, de plaats van de full moon party, maar toen werd mij verteld dat het ineens twee dagen uitgesteld was. Iets vanwege verkiezingen, als wist geen enkele Thai op Koh Tao welke verkiezingen. Ik zat dus twee dagen “vast” op Koh Tao, wat overigens helemaal geen straf is: een kleine en heel gezellig eiland, mooi weer, witte stranden, palmbomen en een prachtige blauwgroene zee met een temperatuur van 28 graden, heerlijk om in te zwemmen.

Op de 23e kon ik dus uiteindelijk wel een ticket boeken, en de 24 in de middag vertrok de boot naar Koh Phangan. Elke reisgids verteld dat al een paar dagen voor het feest elke kamer op het eiland volgeboekt is, dus ik had een ander failproof idee. Al mijn bagage meenemen, dat ergens opslaan, de hele nacht dansen op het strand en dan de eerste boot/bus nemen naar Krabi. Een deel van het plan ging goed (de taxi naar de boot zou om 6 uur vertrekken), maar dat bagage opslaan bleek een probleem. Niemand wilde het doen, of ze opende in de ochtend pas om 9 uur, en niet om 5:30, wat ik wilde. Na een half uur zoeken besloot ik wat te zeuren bij een guesthouse, waarna de eigenaar de suggestie deed dat hij wel een tent op kon zetten. 150 bath (3 euro), en kon ik ook nog slapen. Of ik een uur later wilde terugkomen. Na een uur geen tent (was niet goed, want er zou regen komen), maar ze hadden nog wel een kamer voor 400 bath. Nou is dat ook een prima deal, op 500 meter van het strand, dus waarom niet? Uiteindelijk wel blij dat ik die kamer genomen heb en wat kon slapen want 1) de emmers op het feest zijn dodelijk, en 2) het regende ’s ochtends echt heel hard.

Het feest zelf was geweldig. Een 500 meter lang strand met allemaal kroegen die muziekinstallaties buiten zetten en de hele avond muziek draaien. Het is dus lekker de hele nacht dansen op het strand met duizenden andere mensen. De traditionele drank is de emmer (bucket) waarin een kleine fles sterke drank gaat, een flesje red bull en een blikje cola of zo. Resultaat is een hele sterke cocktail. Er zijn dus heel wat mensen die af en toe even op het strand gaan liggen om bij te komen, wat wel nodig is na het drinken en dansen. Om 3 uur had ik toch echt wel genoeg en ben ik maar naar bed gegaan.

Op weg naar de Koh Phangan, op zee, regende het al heel hard, maar tijdens de party zelf was het gelukkig droog. ’s Ochtends regende het weer heel erg hard. Blij dus dat ik niet de nacht in een tent heb geslapen.